Coaching in bedrijven

Benut het potentieel van medewerkers, teams en directies

Zijn jullie die wendbare, innovatieve en duurzame organisatie die waarde creëert voor klanten, medewerkers en de samenleving? Een organisatie die blijvend groeit en impact maakt? Een organisatie met veerkracht die kan inspelen op veranderingen? Een organisatie waar mensen vol passie en trots samenwerken om gestelde doelen te bereiken?

Wij zien bij veel bedrijven onvoldoende structuur en lijn wat betreft de inzet van coaching. Dit geldt zowel voor interne coaching als voor externe coaching. Omdat iedere organisatie, in het bereiken van de organisatiedoelen, haar eigen dynamiek en uitdagingen heeft is op maat gesneden inzet van coaching van doorslaggevend belang. We adviseren je graag over de mogelijkheden en zorgen samen voor maximaal resultaat bij de inzet van coaching binnen jouw organisatie.

Medewerkers

Zorg dat jouw medewerkers de best mogelijke versie van zichzelf worden. Zelfontwikkeling is een belangrijke behoefte voor mensen. Maslow plaatste het zelfs bovenaan zijn behoeftepiramide. Kies bewust voor een proactieve houding en stimuleer zelfontplooing en ontwikkeling van je medewerkers. Ontdek talenten, sterktes en valkuilen en leer ze om bewust te handelen.

Coaching voor medewerkers

Teams

Organisaties bestaan uit teams, want samen bereik je meer. Wanneer teamleden elkaar beter begrijpen en effectiever communiceren, neemt de betrokkenheid toe en ontstaat een werkomgeving waarin innovatie en groei worden gestimuleerd. Dit leidt tot een succesvol team in een veerkrachtige organisatie. Een goed functionerend team is meer dan de som der delen!

Coaching voor teams

Leidinggevenden

De meeste leidinggevenden zijn zich wel bewust van hun taak als “coachende manager”. Echter zien we in de praktijk dat veel managers moeite hebben deze rol te verwezenlijken. Ze geven prioriteit aan het behalen van cijfers en de druk die hierachter zit. Ze laten kansen liggen want een team van vitale, gemotiveerde en gedreven mensen is essentieel voor het beste resultaat.

Coaching voor managers en directie

Wij hebben in de afgelopen dertig jaar een unieke methodiek ontwikkeld waarmee we keer op keer coaching succesvol in kunnen zetten. Dit levert meetbare groei van medewerkers, managers, teams en directies op.

“Iedereen kan zich tegenwoordig coach noemen. Maar resultaat boeken vraagt meer dan een titel.”

Onze aanpak

Wij hebben in de afgelopen dertig jaar een unieke methodiek weten te ontwerpen, te toetsen en door te ontwikkelen. Daarin draait het vak om ‘afleren’ in plaats van ‘aanleren’. Met onze aanpak bieden wij de meest effectieve coaching die er voor een euro te koop is. Dit levert meetbare groei van medewerkers, teams, directies en hun resultaten op.

Het ecosysteem van Coaching Nederland

Kwaliteit

Zoals de kwaliteit van een product begint bij de kwaliteit van de grondstof, begint de kwaliteit van onze dienstverlening bij het talent, de opleiding en ervaring van onze coaches. Hier zijn wij heel scherp op en eenmaal aan boord ontwikkelen we door.

Het proces

Onze aanpak omvat een ‘eclectische’ mix van interventies. Dat wil zeggen een mix van benadering die rekening houdt met de persoon, de vraag, de context en, last but not least, het gewenste resultaat.

Resultaat

Door vooraf en aan het eind te meten, leveren we aantoonbaar resultaat. Dáár ligt onze focus: het hoogste rendement voor het door jullie geïnvesteerde vermogen.

Matching

De tweede stap in het succes van onze formule is een optimale match van de ingediende vraag en de expertise en ervaring van de coach. De wens en de vraag van de te coachen medewerker, team of directie(lid) is hierbij leidend.

Compliance

Tijdens het traject wordt het effect en de kwaliteit van de coaching door de casemanger gemonitord. Ons unieke Coach-Management-Systeem biedt, naast allerlei online coachingtools, diverse mogelijkheden voor kwaliteitsbewaking.

Onze diensten

Professionele coaching is een manier van communiceren die de gecoachte leert effectievere gedachten en gedrag te ontwikkelen om daarmee ambities sneller te realiseren. Met de inzet onze coaching faciliteren we in ontwikkeling, zowel voor medewerkers, teams als voor directies.

Online CoachCafé

Het Online CoachCafé biedt medewerkers een laagdrempelige gelegenheid om ‘anytime’ een vrijblijvende online speedcoachingsessie met een coach te doorlopen. Het is een kwestie van aanmelding, bevestiging en een kort maar krachtig gesprek, soms voorafgegaan door een digitale diagnose. Het geheel wordt afgesloten met een digitale (zelf)reflectie annex evaluatie.

Meer informatie

Teamcoaching

Op basis van een intakegesprek waarin de situatie, de status quo van het team en de doelstelling van het traject is vastgesteld, wordt een aanpak op maat geformuleerd. Na een ‘akkoord’ op de investering wordt in overleg één of meestal meer teamcoachingsessie georganiseerd. Tussen de sessies door wordt, middels praktijkoefeningen, de verkregen inzichten in de praktijk gebracht.

Meer informatie

 

Talentonderzoek

Middels de wetenschappelijk getoetste en met de 360 graden feedback methode afgenomen GedragsFlexibiliteitSchaal wordt inzicht verschaft in aangeboren talenten, typische karaktereigenschappen en ontwikkelpunten.

Meer informatie

HR Service

Onze in 2024 gestarte groep enthousiast en ervaren HR experts ondersteunen organisaties op strategische en tactische HR(D) diensten.
Wat we op dit gebied overigens al jaren doen is een HR afdeling ontlasten bij de ontwikkeling van medewerkers door hiervoor een vertrouwde sparringpartner te zijn.

Meer informatie

Persoonlijke coaching

Het coachen van de individuele medewerker of leidinggevende. Na aanmelding volgt binnen 24 uur een kennismakings gesprek, een intakegesprek. Na een ‘akkoord’ op de investering, volgt één of meestal meerdere sessies, aangevuld met tussentijdse online chatcoaching, kennisoverdracht, praktijkoefeningen, (zelf)reflecties en een evaluatie.

Meer informatie

Executive coaching

Het coachen van directieleden en -teams is een vak apart. Onze executive coaches komen uit de praktijk van leidinggeven en kennen ‘de klappen van de zweep’. Of het nu om individuele ontwikkeling of teamontwikkeling gaat. Wij hanteren een door en door bewezen methodiek op basis van inzicht in karakter en gedrag, alsmede een getoetste set van instrumenten en benaderingen.

Meer informatie

Training

Naast coaching bieden we training, maar dan wel op maat. Dat wil zeggen, na grondige analyse van jullie behoefte ontwerpen we ‘blended learning’ programma’s, ofwel een mix van online en klassikale kennisoverdracht, persoonlijke begeleiding, oefening in de dagelijkse praktijk, zelfreflectie en evaluaties.

Meer informatie

Waarom coaching

Wat de inzet van coaching voor organisaties kan betekenen

Zijn jullie al die wendbare, innovatieve en duurzame organisatie die waarde creëert voor klanten, medewerkers en samenleving, terwijl jullie blijvend groeien en impact maken? Wij helpen het team van vitale, gemotiveerde, gedreven mensen, dat hiervoor nodig is, (door) te ontwikkelen.

Omdat iedere organisatie, in het bereiken van de organisatiedoelen, haar eigen dynamiek en uitdagingen heeft is op maat gesneden inzet  van coaching van doorslaggevend belang. Coaching levert namelijk meerdere voordelen op, zoals:

  • Versterking van leiderschap
    Coaching helpt jullie leidinggevenden en managers om effectiever te communiceren, conflicten op te lossen en een sterke visie te ontwikkelen, wat leidt tot betere teamresultaten.
  • Persoonlijke en professionele groei
    Medewerkers en leidinggevenden krijgen in coaching de kans om hun sterke punten te ontdekken en ontwikkelpunten aan te pakken, wat hun zelfvertrouwen en prestaties vergroot.
  • Verhoging van betrokkenheid, motivatie en werkgeluk
    Coaching toont dat de werkgever investeert in het welzijn van medewerkers, wat leidt tot hogere motivatie, betrokkenheid, productiviteit en werkgeluk.
  • Preventie en terugdringen van verzuim
    Door coaching leren werknemers beter om te gaan met werkdruk, wat bijdraagt aan een gezondere werkomgeving en minder ziekteverzuim.
  • Teamontwikkeling
    Coaching bevordert open communicatie, vertrouwen en samenwerking binnen teams, wat de efficiëntie verhoogt.
  • Verhoging van retentie
    Coaching laat zien dat werkgevers bereid zijn te investeren in hun personeel, wat helpt om talent te behouden en verloop te verminderen
  • Verhoging van de duurzame inzetbaarheid 
    Coaching ondersteunt medewerkers bij het bewaken van hun grenzen en balans tussen werk en privé, wat hun lange termijn inzetbaarheid verbetert.
  • Aantrekkelijkheid als werkgever
    Organisaties die coaching aanbieden worden aantrekkelijker voor potentiële werknemers, vooral voor jongere generaties die persoonlijke ontwikkeling belangrijk vinden.
  • Kostenbesparing
    Het aanpakken van problemen via coaching voorkomt escalatie en langdurige uitval, wat kostenbesparend werkt voor organisaties.
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
    Medewerkers worden gestimuleerd om zelfstandig problemen op te lossen, waardoor teams beter omgaan met veranderingen.
  • Praktische oplossingen voor werkproblemen
    Coaching biedt concrete tips en strategieën om vastgelopen situaties in beweging te brengen en werkgerelateerde uitdagingen aan te pakken.
  • Versterking van verantwoordelijkheidsgevoel
    Coachend leidinggeven stimuleert medewerkers om verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk, wat leidt tot meer eigenaarschap en betere resultaten.
In feite is de lijst van voordelen is in feite nog veel langer. Daarnaast heeft iedere organisatie zo haar eigen dilemma’s en behoeften. Onze accountmanagers gaan graag vrijblijvend met u in gesprek om samen nieuwe wegen naar oplossingen en resultaat te ontdekken en hoe Coaching Nederland jullie daarin kan bijstaan. 

Meer inzicht in het containerbegrip ‘coaching’.

Voor beter begrip van coaching kan de volgende indeling behulpzaam zijn. Er zijn drie ‘levels’ van coaching te onderscheiden.

Action Coaching
Action coaching gaat over het bespreekbaar maken van zichtbaar gedrag, De bekendste vorm hiervan is persoonlijk feedback, vrij van vooroordelen. Zou iedere leidinggevende dit niveau van interactie niet in zijn of haar mentale gereedschapskist moeten hebben?

Mental Coaching.
Mental coaching gaat vooral over (de invloed van) de gedachten achter het gedrag. Dit niveau van interactie verlangt kennis van psychologische, filosofische en sociologische theorieën en inzichten, zoals bijvoorbeeld in het NeuroLinguïstisch programmeren (NLP) worden onderwezen. Uiteraard draagt veel ervaring ook bij aan de professionaliteit en impact van de coach.

Transformationeel Coachen
Dit diepste niveau van coaching resulteert uiteindelijk in de meest duurzame verandering, omdat die hiervoor noodzakelijk persoonlijke transformatie op het diepste, onderbewuste niveau plaatsvindt. Deze vorm van interactie richt zich op de onbewuste processen die de gedachten en daarmee het gedrag van een persoon of team beïnvloeden. Deze vorm van interactie vereist een hoge mate van persoonlijke ontwikkeling en een diepgewortelde ‘I don’t know, lets find out ‘mentaliteit van de coach. Kwalificaties waar slechts een beperkt aantal coaches aan voldoen.

Type coaching

Naast de diepgang in coaching is, om resultaten te bereiken, de afstemming op het type vraag en het werk- en denkniveau van de cliënt eveneens van belang. Naast het onderwerp, zoals communicatie, leiderschap, werkdruk, conflict en andere thema’s, is het ook van belang of de gecoachte op strategisch, tactisch of uitvoerend terrein werkzaam is. Onze accountmanagers houden bij het ‘matchen’ van vraag en aanbod ook rekening met deze elementen.

Natuurlijk is er nog veel meer te zeggen over het begrip coaching en coaching in organisaties. Onze oprichter Alex Engel schreef in 2009 al het boek Ontwikkeling van mens en organisatie met inzet van professionele coaching en Het Handboek voor Coaching. Inmiddels zijn we vele jaren verder en biedt Coaching Nederland organisaties 24/7 de beste coaching die in Nederland te vinden is. Wij gaan er graag over met u in gesprek.

Onze toegevoegde waarde

Professionele coaching is een manier van communiceren die de gecoachte leert effectievere gedachten en gedrag te ontwikkelen om daarmee diens ambities sneller te realiseren (of soms eerst te herstellen van een tijdelijke tegenslag). Voor iets meer inzicht in het containerbegrip ‘coaching’ verwijzen we graag naar wat meer uitleg onder op deze pagina.

Coaching is zowel een kunst als een vak tegelijk. Een vak dat we bij Coaching Nederland verstaan. Niet alleen vanwege onze ruime ervaring en de diversiteit aan organisaties die wij mogen ondersteunen bij de inzet van professionele coaching, maar ook omdat zaken als klanttevredenheid, kwaliteit, innovatie en permanente verbetering altijd deel uitmaken van onze strategische agenda.

Voor de inzet van coaching in organisaties bieden wij de volgende oplossingen:

Online CoachCafé

Het Online CoachCafé biedt medewerkers een laagdrempelige gelegenheid om ‘anytime’ een vrijblijvende online speedcoachingsessie met een coach te doorlopen. Het is een kwestie van aanmelding, bevestiging en een kort maar krachtig gesprek, soms voorafgegaan door een digitale diagnose. Het geheel wordt afgesloten met een digitale (zelf)reflectie annex evaluatie.

Meer informatie

Teamcoaching

Op basis van een intakegesprek waarin de situatie, de status quo van het team en de doelstelling van het traject is vastgesteld, wordt een aanpak op maat geformuleerd. Na een ‘akkoord’ op de investering wordt in overleg één of meestal meer teamcoachingsessie georganiseerd. Tussen de sessies door wordt, middels praktijkoefeningen, de verkregen inzichten in de praktijk gebracht.

Meer informatie

 

Talentonderzoek

Middels de wetenschappelijk getoetste en met de 360 graden feedback methode afgenomen GedragsFlexibiliteitSchaal wordt inzicht verschaft in aangeboren talenten, typische karaktereigenschappen en ontwikkelpunten.

Meer informatie

HR Service

Onze in 2024 gestarte groep enthousiast en ervaren HR experts ondersteunen organisaties op strategische en tactische HR(D) diensten.
Wat we op dit gebied overigens al jaren doen is een HR afdeling ontlasten bij de ontwikkeling van medewerkers door hiervoor een vertrouwde sparringpartner te zijn.

Meer informatie

Individuele coaching

Coaching trajecten op maat, op elk moment en op elke plek in Nederland (en daarbuiten). Wij nemen voor de werkgever alle rompslomp uit handen, zoals het zoeken naar de juiste coach en de administratieve handelingen daaromheen. Een overzichtelijk dashboard geeft de werkgever inzicht in de status van de lopende (en afgeronde) trajecten.
Meer informatie

Leiderschap coaching

Leiderschap vereist visie, tact, diplomatie, maar vóór alles de vaardigheid om anderen ‘in hun kracht’ te zetten, ofwel coachings-vaardigheden. Leiderschap coaching helpt de verantwoordelijkheid over het functioneren van teams steeds beter te kunnen dragen. We bieden programma’s speciaal ontwikkeld voor de ontwikkeling van leiderschap.
Meer informatie

Executive coaching

Het coachen van directieleden en -teams is een vak apart. Onze executive coaches komen uit de praktijk van leidinggeven en kennen ‘de klappen van de zweep’. Of het nu om individuele ontwikkeling of teamontwikkeling gaat. Wij hanteren een door en door bewezen methodiek op basis van inzicht in karakter en gedrag, alsmede een getoetste set van instrumenten en benaderingen.

Meer informatie

Training

Naast coaching bieden we training, maar dan wel op maat. Dat wil zeggen, na grondige analyse van jullie behoefte ontwerpen we ‘blended learning’ programma’s, ofwel een mix van online en klassikale kennisoverdracht, persoonlijke begeleiding, oefening in de dagelijkse praktijk, zelfreflectie en evaluaties.

Meer informatie

En, last but not least ‘succes verzekerd’. Dat kunnen wij na duizenden coachingtrajecten te hebben verzorgd, met een gerust hart zeggen.

Wat Coaching Nederland van andere coachingproviders onderscheidt

    • Onze enorme ervaring.
      Oprichter Alex Engel startte niet alleen Coaching Nederland in 1993, maar in 1999 richtte hij ook de Nederlandse Orde van Beroepscoaches op. Daarnaast is hij schrijver van diverse boeken en andere publicaties over Coaching. Alex wordt in de branche dan ook gezien als een autoriteit. Daarnaast bestaat ons kernteam voornamelijk uit zeer ervaren, gecertificeerde coaches en gespecialiseerde coaches, trainers en andere begeleidingsprofessionals.
    • De beste matches (met ‘klikgarantie’)
      De Account- annex casemanagers van Coaching Nederland verbinden individuele vragen van directies, teams, professionals en andere werknemer aan de best mogelijke gespecialiseerde of juist eclectisch werkende coach. Dit vakkundig ‘matchen’ is een belangrijk aspect van de meetbare resultaten die we garanderen. Als zij nog niet weten of ze een juiste match kunnen bieden, nemen ze eerst contact op met de gecoachte en/of de opdrachtgever; vaak de leidinggevende van de medewerker.
    • Meetbare resultaten
      In de afgelopen ruim dertig jaar hebben we een unieke coachingaanpak ontwikkeld, getest en verbeterd. Deze WorkLifeCoaching® methodiek bestaat uit een blended mix van ontwikkelgesprekken, vergroting van kennis, zelfreflectie, feedback, praktijkgerichte oefeningen en 24/7 online bereikbaarheid. Daarnaast betrekken we de leidinggevende of andere stakeholders zo veel mogelijk in het ontwikkelproces van het team of de persoon in kwestie. Hierdoor kunnen wij ‘gegarandeerd resultaat’ leveren.
    • Kwaliteit
      Naast dat alle coaches die wij aanbevelen vooraf op kennis, ervaring en kwaliteit worden getoetst, wordt de kwaliteit van elk individueel traject door de casemanager, die de match tot stand heeft gebracht gemonitord. Dit gebeurt middels een uniek, door onszelf ontwikkeld en effectief Coach Management Systeem.
    • Gedrevenheid
      All onze coaches en casemanagers delen een enorme passie voor het ‘verder brengen van mensen, teams en organisaties’. Je kunt ze er, bij wijze van spreken, voor uit hun bed bellen. Wij worden blij van mooie resultaten en blije gezichten. Dat is wat iedereen bij Coaching Nederland deelt.