Employee Support Program
Verhoog het welzijn en de duurzame inzetbaarheid van het talent in de organisatie met het (independent) Employee Support Program (ESP).
Met een ESP abonnement hebben medewerkers 24/7 laagdrempelige toegang tot onafhankelijke professionele ondersteuning, waardoor onnodig verzuim, verloop, conflicten en verspilling wordt voorkomen. Hierdoor wordt hun toegevoegde waarde voor de organisatie behouden en verbeterd.
Een ESP-abonnement biedt de volgende ondersteuning:
- Om de drempel tot het vragen van hulp zo laag mogelijk te maken, heeft iedere abonnee (al dan niet anoniem) 24/7 toegang tot chatcoach ‘Vico‘. Met deze, op basis van AI aangestuurde, virtuele coach heeft elke medewerker altijd toeging tot een gespecialiseerde sparringpartner, waarmee hij of zij veilig allerlei werk- en zelfs privé gerelateerde zaken kan bespreken.
Voor werkgevers biedt de technologie achter Vico nog andere interessante mogelijkheden. Vertegenwoordigt u een werkgever en wilt u hier meer van weten? Stuur ons dan een bericht via onze contactpagina of bel 020-5112210. - Ligt de zaak wat gecompliceerder dan hetgeen Vico kan behandelen, bijvoorbeeld in het geval van grensoverschrijdend gedrag of acute gevoelens van stress, conflicten of ander ongemak, dan kan de medewerker contact opnemen met de telefonische hulpdienst, waar hij of zij te woord wordt gestaan door een professionele WorkLife coach of daar op korte termijn door wordt teruggebeld.
- Aan ESP is een netwerk van diverse gespecialiseerde coaches verbonden, zoals: Executive-, Leiderschap-, Loopbaan -, Team -, Stress –, Budget -, Mental -, Performance -, Vertrouwenscoaching, AI-coaching en meer. Zij staan klaar om het welzijn van het talent in uw organisatie te bewaken, te verhogen, maar ook medewerkers, die uit de boot dreigen te vallen, duurzaam inzetbaar te houden.
Vermijd onnodige kosten binnen de organisatie
Beseft u dat er altijd issues zijn waar medewerkers WEL mee zitten, maar die ze om verschillende redenen juist NIET met hun leidinggevende of u als werkgever kunnen of willen delen. En, dat zijn er vaak meer dan we denken! Neem bijvoorbeeld zaken als:
- ervaringen van ongewenst gedrag (pesten, discriminatie, intimidatie)
- financiële en/of andere privéproblemen
- gevoel van incompetentie
- gebrek aan zelfvertrouwen
- gevoel van gebrek aan waardering
- te hoge werkdruk
- andere gevoelens van psychosociale onveiligheid.
Wat betekent dit voor de productiviteit in de organisatie?
Misschien doet de organisatie hier al veel aan, bijvoorbeeld door opleiding, een intern vertrouwenspersoon of interne coach. De vraag is: “Is dit wel effectief genoeg?” Interne hulpverleners hebben één nadeel. Ze werken voor dezelfde werkgever! Dit verhoogt de drempel om deze hulp in te schakelen.
Vandaar het (independent) Employee Support Program; een plek waar werknemers veilig mee kunnen chatten of bellen om de voor hen ongewenste situatie te bespreken en samen met een externe (vertrouwens)coach naar een oplossing zoeken.
Het gebrek aan gevoel van ondersteuning in de werkomgeving maakt dat werknemers:
- ontslag nemen
- zich ziek melden
- conflicten veroorzaken
- niet gefocust zijn op hun taak
- onnodige fouten maken
- onnodige kosten veroorzaken
- minder of geen werkplezier ervaren.
Employee Support zorgt dat medewerkers:
- minder snel ontslag nemen
- zich minder snel ziek melden
- effectiever zijn
- positiever in het werk staan
omdat zij: - zelfverzekerder zijn
- zich beter kunnen focussen op hun taken
- minder fouten maken
- meer werkgeluk ervaren.
Hoe werkt het Employee Support Programma
- Medewerkers worden door de werkgever geïnformeerd over de mogelijkheid om (24/7) met onze virtuele AI chatcoach ‘Vico’ in dialoog te gaan over persoonlijke of werkgerelateerde thema’s waar ze op dat moment over willen sparren, brainstormen of op willen reflecteren.
- Zit de kern van hun issue wat dieper? Dan kunnen ze contact opnemen kunnen met een ‘levende’ coach via onze telefonische hulpdienst. Samen met de coach wordt besproken wat er op korte termijn aan de situatie te doen is of er wordt gekeken welk andere stappen er kunnen worden ondernomen.
- Blijkt er meer nodig dan een basis consult? Dan wordt, afhankelijk van het type abonnement, meteen gehandeld of met de werkgever eerst overleg gepleegd over de kosten voor een verdere effectieve begeleiding door één van onze experts op het gebied van stressmanagement, budgetbeheer, of andere psychosociale thema’s.
- Minimaal jaarlijks of elk kwartaal of, indien noodzakelijk zelfs eerder, volgt een rapportage voor de werkgever van de issues die aan de orde zijn geweest, zodat de organisatie waar nodig de werkomstandigheden kan verbeteren.
- Waar mogelijk wordt er samengewerkt met interne begeleiders, zoals de vertrouwenspersoon, HR of interne coach. Echter ALTIJD met behoud van de door de medewerker gewenste privacy.
Abonnementen
Het Instap abonnement
Wilt u de Employee Service voor uw organisatie graag eerst uitproberen? Kies dan voor het Instap abonnement. Bij deze variant wordt er pas afgerekend nadat er daadwerkelijk waarde aan de medewerkers en daarmee aan de organisatie is toegevoegd.
Het Basis abonnement
In deze variant is de virtuele chatcoach en de telefonische supportlijn voor alle medewerkers overdag beschikbaar en zijn de online- en telefonische consults bij het abonnement inbegrepen. Voor eventuele vervolg interventies worden vooraf offertes uitgebracht.
Het 24/7 abonnement
In deze variant is de Employee Support, inclusief de telefonische supportdienst, voor alle medewerkers 24/7 beschikbaar. Daarbij zijn telefonische- en online consults, alsmede mogelijke vervolginterventies en (wettelijk verplichte) rapportage aan de werkgever, bij het abonnement inbegrepen.
Optioneel
Het door AI Assistent Vico kunnen beantwoorden van vragen over de organisatie is optioneel. Hiervoor ondergaat Vico eerst een bedrijfsspecifieke training en instructies.