Hoe word je de beste manager
De meeste managers zijn experts op hun vakgebied. Het aantal managers, die daarnaast ook goede people managers zijn, is helaas een stuk minder. Dat geeft niet, want people skills zijn te ontwikkelen. In onderstaand artikel geven we je enkele tips om die manager te worden, waar mensen heel graag voor willen werken. Je vergroot daarmee overigens meteen je marktwaarde.
Tips om jouw versie van ‘de beste manager’ te worden
- Ontwikkel je zelfkennis
Doe bijvoorbeeld een Soft Skills Analyse en zie waar jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen liggen. Heb je tijd en budget? Overweeg dan één of meer brainstormsessies met een Executive Coach. Hoe dan ook, vergaar steeds meer inzichten in waar je goed in bent en waarin niet. Laat die laatste categorie aan anderen over, zoals bijvoorbeeld je medewerkers; tenminste als je effectief wilt zijn. - Geef je medewerkers de kans hun zelfkennis te vergroten
Als je medewerkers zichzelf beter leren begrijpen, bijvoorbeeld middels de Soft Skills Analyse, dan weten ook zij waar ze wel en waar ze niet goed in zijn.
Als je hun inzichten hieromtrent ook met jou laat delen. Dan levert dat meestal ‘een goed gesprek’ op. Zeker als jij ook open en eerlijk bent over jouw minpuntjes. Dat versterkt dat de onderlinge band enorm, waardoor ze meer voor je over hebben.
Mogen ze, op basis van hun zelfkennis inzake hun competenties, ‘passend werk’ doen, ofwel hetgeen waar ze goed in zijn of wat beter bij hun persoonlijke vaardigheden past, dan raken ze gemotiveerd, werken harder en ervaren meer geluk op het werk. Resultaat: betere prestaties en blije medewerkers.. - Help medewerkers door de ‘downtimes’ heen
Elke job omvat leuk werk en mooie momenten, maar ook minder leuk werk en moeizame momenten. Help je medewerkers door die downtime heen. Geef complimenten. Wees een luisterend oor. Laat ze ‘rotwerk’ eerst afmaken, waarna ze het leuke werk tot later in de dag kunnen bewaren, zodat ze trots met een goed gevoel naar huis gaan. Wat je ook doet, zorg dat de mindere momenten zo dragelijk en zo zeldzaam mogelijk zijn. Bijvoorbeeld alleen al door het gevoel te geven dat jij er voor hen bent, als ze je nodig hebben. - Help medewerkers zichzelf te ontwikkelen
Kijk wat je zelf kunt doen en lees bijvoorbeeld de pagina over Coachingtools-voor-managers. Aan de andere kant, het ‘er voor je medewerker zijn’ heeft ook zijn grenzen. Jij bent tenslotte verantwoordelijk voor de omzet- of productieresultaten en vaak ontbreekt gewoon de tijd om überhaupt voldoende aandacht aan medewerkers te besteden. Daarbij, mensen coachen is ook een vak. Soms moeten we dat gewoon aan professionals overlaten. Dat is geen teken van zwakte, maar een teken van sterkte, namelijk dat je jouw grenzen kent (zie punt 1). Interne of externe coaches zijn opgeleid en (nog beter) zeer ervaren in het ontwikkelen van duurzaam effectief gedrag, waarbij de medewerker ook nog eens meer werkgeluk ervaart. Als je besluit coaching uit te besteden, dan ben je bij de meedenkers van Coaching Nederland aan het juiste adres. Zij nemen alle sores rond het vinden en inzetten van de juiste coaches van je over. Op coaching.nl (onderdeel van Coaching Nederland) kunnen medewerkers zelf een coach kiezen. - Biedt een optimale werkomgeving
Verder hebben we nog wat tips, waarvan uit onderzoek door het Gallup institute is gebleken dat, naast zelfontwikkeling, passend werk en voldoende (mentale) support, de volgende arbeidsomstandigheden jouw reputatie als ‘de beste manager’ doen groeien. Wees eerlijk naar jezelf en check of onderstaand werkomstandigheden op zijn minst ruim voldoende maar beter nog ‘geheel aanwezig’ zijn.
1. Taak helderheid. Weet iedereen echt goed wat hem of haar te doen staat?
2. Middelen. Hebben medewerkers alle middelen die nodig zijn om het werk goed te kunnen uitvoeren?
3. Waardering. Laat je echt regelmatig blijken dat je jouw mensen waardeert om wat ze doen?
4. Feedback. Krijgen je mensen van jou constructieve feedback en vraag je ook aan hen regelmatig eerlijke en constructieve feedback?
5. Respect. Respecteer je anderen om wie ze zijn en heb je ook compassie voor wie of wat ze niet zijn?
6. Bijdrage. Geef je ze de kans om een persoonlijke bijdrage te geven aan collega’s, het team, jouw rol en de organisatie in zijn geheel?
7. Synergie. Geef je je team de kans om optimaal samen te werken? Heb je bijvoorbeeld wel eens een teamcoach ingeschakeld?
8. Socialiteit. Is er ook ruimte voor sociale contacten met elkaar, bijvoorbeeld middels een vrijdagmiddag borrel of ander event?
9. Uitdaging. Daag jij je medewerkers ook het beste uit zichzelf te halen, waardoor ze weer kunnen groeien?
Coaching Nederland faciliteert je een topmanager te worden
Of je nu gevolg geeft aan bovenstaande tips, een persoonlijke-, team- of executive coach wilt inschakelen of je eigen coachend leiderschap, wilt ontwikkelen, de meedenkers van Coaching Nederland ondersteunen je er graag bij.
Geef ons een belletje op 020-5112210 of stuur een bericht via info@coaching.nl of ons contactformulier.